איך מתנהלים בפורים שחל ביום שישי?
הרב יניב חניא ה אדר, תשפא 17/02/2021.......................
שאלה:
פורים השנה חל ביום שישי, האם מותר לכתחילה ליטול ידים לפני שעה עשירית, ואחרי זה לפרוס מפה ומקדש?
ורק אם כן,
מתי מתפללים קבלת שבת ומעריב, אחרי הסעודה או באמצע כשעושים קידוש? והאם אפשר לעשות לפני לילה (אחרי הפלג)?
בקידוש אומרים הגפן? נוטלים ידים והמוציא עוד פעם?
והאם אומרים על הניסים בברכת המזון?
תשובה:
פורים כזה קרוי בהלכה "פורים משולש"....
מותר לכתחילה ליטול ידיים בשעה העשירית... ובמקרה כזה, לדעתי הכי טוב להתפלל באמצע כשעושים קידוש.
אבל אפשר גם מפלג ורק אחר כך להתחיל סעודת פורים ושבת משותפת.
יש בזה המון שיטות.
מה שאני זוכר כרגע, בלי עיון, זה שנוטלים ידיים מאוחר. נניח שעה לפני כניסת שבת אוכלים. מכסים את הלחם במפה. אומרים בקידוש הגפן. ולא נוטלים ידיים שוב.
אומרים על הניסים בברכת המזון.
רוב הציבור נוהג כיום לאכול לפני חצות... אבל השיטה הזו מתאימה לישיבות, או למקומות שבהם לא מתרגשים מתפילת ערב שבת במצב של חצי שכרות... וזה רק גורם לתפילה יותר מהלב וכו'. רוב האנשים ובעלי הבתים עושים ארוחה מוקדמת יחסית.תשובות נוספות בנושא-הוצאת שבת בדיוק בדקה
כן. אפשר להוציא בדיוק בדקה שכתובה בלוח... ככה נהגו שלא מעט בתי כנסת ספרדיים, יש אפילו מנייני מעשנים מתי לערוך ברית?
טוב, אז באיזור חולון באותו זמן ודאי לא היתה שקיעה ולכן הברית שלכם היא בשבת... השקיעה בתל אביב באותו ממחק בניקוי כתם בשבת
אחת ההגדרות של ממרח היא הרצון שתהיה מריחה שווה של החומר, באופן אחיד ודקיק. כך שמלבד העובדה שהמטרה כאשימוש בזום בליל הסדר
גבי הפסק, אני חושב שזו טעות קשה. זה סוף של שבת/חג כפי שמכירים אותם.
בזמנו מישהו בנה "אילמה נקראה המגילה על שם אסתר דווקא?
אני מצרף תשובה שקיבלתי במייל על הנושא הזה בדיוק, היום-
זכתה אסתר שתיקרא המגילה על שמה, וכ
שאלה:
פורים השנה חל ביום שישי, האם מותר לכתחילה ליטול ידים לפני שעה עשירית, ואחרי זה לפרוס מפה ומקדש? ורק אם כן, מתי מתפללים קבלת שבת ומעריב, אחרי הסעודה או באמצע כשעושים קידוש? והאם אפשר לעשות לפני לילה (אחרי הפלג)? בקידוש אומרים הגפן? נוטלים ידים והמוציא עוד פעם? והאם אומרים על הניסים בברכת המזון?
תשובה:
פורים כזה קרוי בהלכה "פורים משולש"....מותר לכתחילה ליטול ידיים בשעה העשירית... ובמקרה כזה, לדעתי הכי טוב להתפלל באמצע כשעושים קידוש.
אבל אפשר גם מפלג ורק אחר כך להתחיל סעודת פורים ושבת משותפת.
יש בזה המון שיטות.
מה שאני זוכר כרגע, בלי עיון, זה שנוטלים ידיים מאוחר. נניח שעה לפני כניסת שבת אוכלים. מכסים את הלחם במפה. אומרים בקידוש הגפן. ולא נוטלים ידיים שוב.
אומרים על הניסים בברכת המזון.
רוב הציבור נוהג כיום לאכול לפני חצות... אבל השיטה הזו מתאימה לישיבות, או למקומות שבהם לא מתרגשים מתפילת ערב שבת במצב של חצי שכרות... וזה רק גורם לתפילה יותר מהלב וכו'. רוב האנשים ובעלי הבתים עושים ארוחה מוקדמת יחסית.
תשובות נוספות בנושא-
הוצאת שבת בדיוק בדקה
כן. אפשר להוציא בדיוק בדקה שכתובה בלוח... ככה נהגו שלא מעט בתי כנסת ספרדיים, יש אפילו מנייני מעשנים
כן. אפשר להוציא בדיוק בדקה שכתובה בלוח... ככה נהגו שלא מעט בתי כנסת ספרדיים, יש אפילו מנייני מעשנים
מתי לערוך ברית?
טוב, אז באיזור חולון באותו זמן ודאי לא היתה שקיעה ולכן הברית שלכם היא בשבת... השקיעה בתל אביב באותו
טוב, אז באיזור חולון באותו זמן ודאי לא היתה שקיעה ולכן הברית שלכם היא בשבת... השקיעה בתל אביב באותו
ממחק בניקוי כתם בשבת
אחת ההגדרות של ממרח היא הרצון שתהיה מריחה שווה של החומר, באופן אחיד ודקיק. כך שמלבד העובדה שהמטרה כא
אחת ההגדרות של ממרח היא הרצון שתהיה מריחה שווה של החומר, באופן אחיד ודקיק. כך שמלבד העובדה שהמטרה כא
שימוש בזום בליל הסדר
גבי הפסק, אני חושב שזו טעות קשה. זה סוף של שבת/חג כפי שמכירים אותם.
בזמנו מישהו בנה "אי
גבי הפסק, אני חושב שזו טעות קשה. זה סוף של שבת/חג כפי שמכירים אותם.
בזמנו מישהו בנה "אי
למה נקראה המגילה על שם אסתר דווקא?
אני מצרף תשובה שקיבלתי במייל על הנושא הזה בדיוק, היום-
זכתה אסתר שתיקרא המגילה על שמה, וכ
אני מצרף תשובה שקיבלתי במייל על הנושא הזה בדיוק, היום-
זכתה אסתר שתיקרא המגילה על שמה, וכ
עוד מהרב יניב חניא
עוד בנושא הלכה
עוד תוכן בשורש
חיים מודרנים / יאיר סופר
אקטואליה / מערכת שורש
מוסיקה / מערכת שורש
אמונה / רב שמעון פרץ
שיעורי תורה
הלכה / מערכת שורש
מוצרים